آیا روغن حیوانی بهتر از کره است؟ | تغذیه سالم

0 Comments

روغن حیوونی بهتر از کره س؟

روغن حیوونی تازگیا در بعضی محافل بسیار محبوب شده اون به عنوان یه جانشین واسه کره که امتیازات اضافی جفت و جور می کنه ستایش شده با این حال، بعضی از مردم می پرسن روغن نسبت به کره معمولی برتره و یا حتی ممکنه خطرات سلامت رو داشته باشه این مقاله یه نگاه دقیق در روغن و مقایسه اون با کره داره.

روغن حیوونی چیه؟

روغن حیوونی یه نوع از کره شفاف شده اون در چربی از کره غلیظ تر چون مواد جامد شیر و آب اون حذف شده.
از اون در فرهنگ هند و پاکستان واسه هزاران سال استفاده می شه این اصطلاح از کلمه سانسکریت به معنی "پاشیده "است.
روغن حیوونی اصل واسه جلوگیری از خراب شدن کره در آب و هوای گرم ساخته شده.
علاوه بر طبخ و پز، اونو در سیستم طب جانشین آیورودای هند، که در اون به عنوان گریتا شناخته شده استفاده می شه.
از اونجا که مواد جامد شیر حذف شده اون به یخچال نیاز نداره و می تونه در دمای اتاق واسه چند هفته نگهداری شه در واقع، مانند روغن نارگیل، ممکنه با نگه داشتن در هوای سرد به جامد تبدیل شه.

روغن حیوونی چیجوری ساخته می شه؟

روغن حیوونی با گرما کره واسه جدا کردن بخشای جامد شیر و مایع از چربی ساخته می شه.
اول، کره جوشونده می شه تا مایع اون تبخیر شه و مواد جامد شیر در پایین ظرف ته نشین شه و به طلایی تا قهوه ای تیره تغییر رنگ دهد.
در مرحله بعد، اجازه می دیم تا روغن باقی مونده ( روغن حیوونی ) خنک شه تا وقتی که گرم باشه بعد از اون، به شیشه یا ظروف منتقل کنین.
چیجوری اون با کره مقایسه می شه؟
روغن حیوونی و کره ترکیب تغذیه ای و خواص آشپزی مشابه دارن هر چند چند فرق هست.
کالری و مواد مغذی
اطلاعات تغذیه واسه یه قاشق غذاخوری ( ۱۴ گرم ) روغن و کره عبارتند از:

 

روغن حیوونی

کره

کالری

۱۱۲

۱۰۰

چربی

۱۳ گرم

۱۱ گرم

چربی اشباء شده

۸ گرم

۷ گرم

چربی تک اشباء نشده

۴ گرم

۳ گرم

چربی اشباء نشده

 ۰.۵ گرم

 ۰.۵ گرم

پروتئین

مقدار خیلی کم

مقدار خیلی کم

کربوهیدرات

مقدار خیلی کم

مقدار خیلی کم

ویتامین A

۸ درصد از نیاز روزانه RDI

 ۷ درصد از نیاز روزانه RDI

ویتامین E

۲ درصد از نیاز روزانه RDI

۲ درصد از نیاز روزانه RDI

ویتامین K

۱ درصد از نیاز روزانه RDI

۱ درصد از نیاز روزانه RDI

 هر دو شامل تقریبا ۱۰۰٪ از کالری از چربی دارن.
روغن حیوونی غلیظ تر از کره س اون کمی اسید بوتیریک بیشتر و دیگه چربیای اشباع با زنجیره کوتاه رو جفت و جور می کنه تحقیقات لوله آزمایش و حیوونی نشون میده که این چربی ممکنه التهاب رو کم کنه و دلیل گسترش سلامت روده و مانع رشد سرطان شه.
اونو هم کمی بیشتر اسید لینولئیک مزدوج، یه چربی اشباع نشده داره که ممکنه به افزایش از دست دادن چربی کمک کنه.
کلا، تفاوتای بین  هر دو کوچکه و انتخاب یکی رو بر دیگری به احتمال زیاد تاثیر زیادی بر سلامت شما نداره.
با این حال، روغن حیوونی بدون قند لاکتوز و پروتئین کازئین شیره در حالی کره شامل مقدار کمی از هر یکه واسه آدمایی که آلرژی یا حساسیت به این عاملای لبنی دارن روغن به روشنی انتخاب بهتر
است.

روغن حیوونی در طبخ و پز و آماده سازی مواد غذایی استفاده شه

کره و روغن غنی از اسیدهای چرب اشباع شده هستن که می تونه گرمای رو در دمای بالا بدون آسیب اداره کنه.
روغن حیوونی در اثر گرما مقدار بسیار کمتری از ترکیب سمی آکریل آمید نسبت روغنای گیاهی و دانه ها تولید می کنه.
در واقع، یکی مطالعه نشون داد که روغن سویا در گرما ۱۶۰ درجه سانتی گراد بیشتر از ۱۰ برابر آکریل آمید سمی نسبت روغن حیوونی تولید می کنه.
علاوه بر این، روغن حیوونی دارای نقطه دود بالا هستش درجه گرمایی که چربی شروع به دود می کنه.
نقطه دود اون ۲۵۰ درجه سانتی گراده که بطور قابل توجه ای بالاتر از نقطه دود کره ۱۷۵ درجه سانتی گراده  پس، موقع طبخ و پز در دمای بسیار بالا، روغن حیوونی دارای یه مزیت جدا بیشتر از کره س.
با این حال، در حالی که روغن در گرما بالا با ثبات تره کره ممکنه واسه طبخ و پز در دمای پایین تر به دلیل طعم شیرین و خامه اون مناسب تره.

امتیازات بالقوه سلامت روغن حیوونی

بعضی از تحقیقات نشون میده که روغن ممکنه فواید سلامتی جفت و جور کنه.
بیان کننده سلامت قلب
تعدادی از تحقیقات حیوونی و انسانی نشون میده که مصرف روغن ممکنه به تغییرات مطلوب در بعضی شاخصهای سلامت قلب منجر شه.
تو یه مطالعه روی خرگوش، روغن حیوونی دلیل افزایش ( HDL ) کلسترول خوب و کاهش تشکیل رسوب چربی در شریانا پیدا شد از طرف دیگه، اون سطح قند خون ناشتا رو هم زیاد کرده.
علاوه بر این، تو یه مطالعه کنترل شده روی ۲۰۶ بزرگسال سالم، روغن منبع چربی مسئول بیشترین افزایش در آپو A، یه پروتئین با جزء HDL که با کم شدن خطر بیماریای قلبی در رابطه بود. (۱)
با این حال، این مهمه که بین روغنای ساخته شده از کره و روغنای ساخته شده از روغنای گیاهی ( روغن vanaspati یا روغنای گیاهی ) فرق قائل شیم.
روغن نباتی شامل ۱۴ – ۴۰٪ چربیای ترانس است بعضی از محققان فکر می کنن که افزایش مصرف روغنای گیاهی ممکنه به افزایش اندازه بیماریای قلبی در میان هندیا و پاکستانیا کمک کنه.
سرطان
چند تحقیقات در مقایسه روغن حیوونی به روغن سویا نشون میده که روغن حیوونی ممکنه خطر بعضی سرطانها، از جمله سرطان پستون رو کم کنه.
تو یه مطالعه، ۱۰ درصد کالری تغذیه موشا که واسه ۴۴ هفته از روغن حیوونی بود در این موشا سطوح پایین تری از چندین شاخص سرطان پستون نسبت به موشایی با ۱۰ درصد کالری از روغن سویا داشتن.
با این حال، تحقیقات با کیفیت بالا بیشتری واسه تأیید این یافته های لازمه.

مشکلات جانبی بالقوه روغن حیوونی

براساس یافته های حاصل از تحقیقات کنترل شده، به نظر نمی رسه روغن حیوونی سطح LDL کلسترول بد بالایی داشته باشه.
با این حال، جواب مردم به مصرف چربیای اشباع شده بسیار متغیر هستن.
کسائی که سطح کلسترول LDL اونا با مصرف بالای چربی اشباع تمایل به افزایش داره ممکنه بخوان مصرف روغن یا کره خود رو به یه یا دو قاشق غذاخوری در روز محدود کردن کنن.
نگرانی دیگه اینه که در طول تولید روغن، در گرما بالا، کلسترول ممکنه اکسیده شه کلسترول اکسیده با افزایش خطر دچار شدن به بیماریای جور واجور، از جمله بیماریای قلبی ربط داره.
به گفته یکی از محققان، موشکافی دقیق نشون داده که روغن شامل کلسترول اکسید شده اما کره تازه نیس.
پیام واسه همه
روغن حیوونی یه غذای طبیعی با سابقه ای طولانی در کاربرده های دارویی و آشپزیه.
این امتیازات طبخ و پز خاصی بالاتر از کره جفت و جور می کنه و شک نداشته باشینً اگه شما حساسیت یا نبود تحمل به لبنیات دارین ترجیح داره.
با این حال، تو یه کلام دلایل نشون نمی ده که اون سالم تر از کره باشه از هر دو در حد میونه روی به عنوان بخشی از یه رژیم غذایی سالم می تونین لذت ببره.

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *