آیا رژیم غذایی جو دوسر می تواند به مدیریت دیابت کمک کند؟ | تغذیه سالم

0 Comments

رژیم غذایی جو دوسر می تونه به مدیریت دیابت کمک کنه؟

دیابت یه مریضی متابولیکیه که روی چگونگی تولید یا به کار گیری انسولین بدن تاثیر میذاره. این باعث می شه قند خون شما حفظ شه که واسه سلامتی افراد گرفتار به دیابت خیلی با اهمیته. هنگام کنترل قند خون، مهمه که اندازه کربوهیدرات مصرف شده تو یه وعده رو کنترل کنین چون کربوهیدرات مستقیما بر قند خون تاثیر میذاره.

پیشنهاد عمومی کلی انجمن دیابت آمریکا واسه مصرف کربوهیدراتها مصرف ۴۵ -۶۰ گرم در وعده غذایی اصلی و ۱۵ – ۳۰ گرم واسه میان وعده س. هم اینکه مهمه که شکلای جور واجور کربوهیدراتهای مضر رو واسه کربوهیدراتهای تصفیه شده و فرآوری شده با شکر اضافه کنین.
این به این معنیه که چیزی که شما می خورید مهمه. خوردن غذاهای شامل فیبر و مواد مغذی زیاد، اما با چربی ناسالم و شکر پایین می تونه به حفظ سطح قند خون سالم و هم اینکه بهبود سلامت کلی کمک کنه.
جو دوسر، امتیازات سلامتی رو ارائه میده و می تونه واسه آدمایی که گرفتار به دیابت هستن به درد بخور باشه یه فنجون بلغور جو دوسر پخته شده شامل حدود ۳۰ گرم کربوهیدراته که می تونه در برنامه غذایی سالم افراد گرفتار به دیابت قرار بگیره.
رژیم غذایی نقش مهمی در مدیریت دیابت داره. جو دوسر، که به مدت طولانی به عنوان یه غذای صبحونه استفاده میشن می تونه از راه های مختلفی به دیابت کمک کنه. یاد بگیرین چیجوری جو دوسر بخورین. به عنوان یه غذای صبحونه به مدت طولانی، جو دوسر استفاده شده. بلغور جو دوسر از خرد شده جو دوسر جفت و جور می شه که هسته ای از جو دوسره. بلغور جو دو سر غلات، معمولا (جودوسر خرد شده) است. اون در حالی که با یه مایع مخلوط شده و گرم شه با افزودنی مانند آجیل، میوه و یا شیرین کننده مصرف می شه. شما می تونین اونو واسه صبحونه آسون و سریع جفت و جور کنین جو دوسر و دیابت رابطه دارن؟ بیایید با هم پیدا کنیم.

میشه از جو دوسر به مدیریت دیابت کمک کرد؟

رژیم غذایی نقش مهمی در کنترل و درمان دیابت داره. غذاهای شامل فیبر شامل بلغور جو دو سر به حفظ سطح قند خون و کاهش مشکلات دیابت کمک می کنن.
کنترل بهتر گلیسمی
شاخص گلیسمی نشون میده که غذای خاص چقدر قند خون شما رو سریع زیاد می کنه و نقش مهمی در مدیریت دیابت داره. مواد غذایی از جمله جو، دارای شاخص گلیسمی پایین هستن. پس اونا سطوح گلوکز رو واسه کنترل بهتر دیابت و پیشگیری از مشکلات کنترل می کنن. جو دوسر باعث ایجاد این اثر می شه چون ضخامت یا ویسکوزیته محتویات معده رو زیاد می کنه روند کاهش هضم و افزایش جذب، گلوکز رو در خون زیاد می کنه. اینم اینکه واسه بدن شما یه منبع انرژی پایدار رو جفت و جور می کنه.

کاهش کلسترول

آدمایی گرفتار به دیابت هم گرفتار به خطر بالقوه تولید کلسترول بالا هستن. بتا گلوکان، که یه جور فیبر محلول است در بلغور جو دوسر هست که به کاهش کلسترول خون کمک می کنه. این اتفاق به عنوان فیبر محلول در بلغور جو دوسره و بقیه غذاهایی که غنی از فیبر هستن یه ترکیب ژل مشابه در روده کوچیک دارن کلسترول ناسالم در غذاها رو جذب می کنه و از جذب اون در بدن جلوگیری می کنه. با این حال، این ترکیب HDL یا کلسترول خوب رو تسویه نمی کنه.

سلامت قلب و جو دوسر

رابطه بین بلغور جو دوسر و دیابت چیه؟ جو دوسر خوراکیه که واسه سلامتی قلب خوبه. این واسه افراد گرفتار به دیابت خیلی با اهمیته چون اونا در خطر دچار شدن به بیماریای قلبی هستن. به غیر از کاهش کلسترول، بلغور جو دوسر هم شامل مقدار زیادی پتاسیمه که به کاهش فشار خون و حفظ سلامت عروق و قلب کمک می کنه و از این روش مانع از مریضی قلبی می شه.

کم شدن اندازه مصرف انسولین

بخش مهمی از مدیریت دیابت، تغذیه س که می تونه به کاهش نیاز به درمان با به کار گیری انسولین و دارو کمک کنه. مطالعه ای که در سال ۲۰۰۸ انجام شد نشون داد که بیماران گرفتار به دیابت که رژیم غذایی دیابتی رو دنبال می کردن می تونن سطح قند خون شما رو در حدود ۱۵۸ میلی گرم در دسی لیتر کنترل کنن. وقتی که اونا رو به رژیم غذایی اضافه کردن اندازه قند خون رو به اندازه ۱۱۸ میلی گرم در دسی لیتر کم کرد این تحقیق بیشتر نشون میده که این تغییرات تغذیه موجب کاهش ۴۰ درصدی دوز انسولین می شه که واسه رسیدن به سطح کنترل قند خون کافیه.
به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که بلغور جو دوسر ممکنه مشکلات جانبی داشته باشه
رابطه بین بلغور جو دوسر و دیابت چیه؟ واسه بیشتر بیماران دیابتی، خوردن بلغور جو دوسر باعث ایجاد مشکلات جانبی نمی شه مگه اینکه بلغور جو دوسر با طعمای مصنوعی و شکر داشته باشین.
جو دوسر می تونه مشکلات جانبی شدید در افراد گرفتار به گاستروپارزی داشته باشه که به وسیله تاخیر در تخلیه محتوای معده تشخیص داده می شه. واسه افراد گرفتار به گاستروپارزی و دیابت، محتوای فیبر بالا از بلغور جو دوسر ممکنه مضر باشه.
واسه افراد گرفتار به دیابت که گاستروپارزی ندارن مشکلات جانبی بلغور جو دوسر به رژیم غذایی اونا عبارتند از:
نفخ شکم، به دلیل فیبر بالا در بلغور جو دوسر شما می تونین این اثر رو با نوشیدن مقدار زیادی آب کم کنین.
بادشکم به دلیل محتوای فیبر بالا. خوردن مقدار زیادی آب در حالی که می خورید می تونه در کاهش باد شکم کمک کنه.
مواد افزودنی مانند شکر اضافی، طعم دهنده ها یا شیرینیای موجود در بسته های جو دوسر فوری موجود در بازار ممکنه واسه یه دیابتی مضر باشه.

چگونگی خوردن بلغور جو دوسر واسه دیابت به روش سالم

وقتی بلغور جو دوسر که به صورت درست جفت و جور شده و به رژیم غذایی دیابتی اضافه شه می تونه به مدیریت دیابت کمک کنه.
در حالی که جو دوسر به رژیم غذایی خود اضافه می کنین چیزای زیادی هست که نباید انجام بدین و یا باید انجام بدین تا بتونین امتیازات سلامتی اونو واسه خود حفظ کنین.
خیلی از چیزایی هست که شما می تونن به لیست جفت و جور بلغور جو دوسر به خاطر افزایش امتیازات سلامتی مثبت اون اضافه کنین.

هنگام مصرف بلغور جو دوسر باید موارد زیر رو انجام بدین:

بلغور جو دوسر با چربی یا پروتئین سالم مانند آجیل، ماست یونان یا تخم مرغ رو استفاده کنین. ۱ – ۲ قاشق غذاخوری گردو خرد شده، بادام  یا گردوی پوست نازک رو به بلغور جو دوسر اضافه کنین. این می تونه چربی و پروتئین سالم رو اضافه کنه که می تونه به اثبات قند خون کمک کنه.
دارچین که دارای خواص ضد التهابیه از آنتی اکسیدان ها غنیه و به کاهش خطر بیماریای قلبی و عروقی کمک می کنه. هم اینکه در بهبود حساسیت به انسولین و کاهش سطح قند خون کمک می کنه.
اضافه کردن شکلای جور واجور توتا به بلغور جو دوسر. توتا دارای آنتی اکسیدانا و بقیه مواد مغذی هستن. اونا هم اینکه به عنوان شیرین کننده طبیعی عمل میکنن.
واسه جفت و جور بلغور جو دوسر از آب یا شیر کم چرب استفاده کنین. شیر کم چربی مواد مغذی رو بدون افزایش محتوای چربی زیاد می کنه. با این حال، یادتون باشه که مقدار کل شیر استفاده شده در محاسبه کل کربوهیدرات وعده غذایی شما محاسبه می شه. ۸ اونس شیر معمولی حدود ۱۲ گرم کربوهیدرات داره.
همونطور که گزینه های بسیار زیادی هست که افراد دیابتی هنگام جفت و جور بلغور جو دوسر خود می تونن بکنن انتخابای مختلفی هست که ممکنه واسه اونا مضر باشه.

هنگام مصرف بلغور جو دوسر، نباید موارد زیر رو انجام بدین:

از خوردن جو دوسر فوری یا از پیش ساخته شده شامل شیرین کننده های اضافه شده دوری کنین بلغور جو دوسر طعم دار و فوری بیشتر دارای مقدار زیادی نمک و شکر اضافه که هر دو واسه رژیم غذایی دیابتی مناسب نیستن. این نوع بلغور جو دوسر هم دارای مقدار کم فیبر محلوله.
از اضافه کردن مقدار خیلی از میوه خشک دوری کنین چون مقدار خیلی از کربوهیدرات در بخش کوچیکی از میوه های خشک هست.
مقدار زیادی شیرین کننده رو اضافه نکنین. مردم معمولاً عسل، شکر، شربت یا قند قهوه ای رو به بلغور جو اضافه می کنن. با این حال، این امتیازات سلامت جو دوسر رو واسه بیماران دیابتی کم می کنه.
دوری از مصرف خامه یا محدود کردن اون. به جای اون از شیر کم چرب و یا آب واسه جفت و جور بلغور جو دوسر استفاده کنین..

.

منبع : foodregime.com

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *