آیا رژیم غذایی شما واقعا سالم است؟ | تغذیه سالم

0 Comments

۶ غذایی که سالم به نظر می رسن اما در واقع اینطور نیستن!

خانوم مارتیکا هینر میگه: دوستم ، تازگیا بسته بزرگی از ماستایی با طعم میوه خریده بود و مطمئن بود که این بسته غذایی غذای سالمی واسه بچه هاش هستش.

 

همسرش که یه متخصص تغذیه بود با دیدن این بسته در دستان شوهرش گفت اینا غذاهای سالمی نیستن، درسته که ماست منبع غذایی بسیار خوبیه که باعث استواری استخوانا می شه و پر از ویتامین C و کلسیمه اما این نوع ماست قند و چربی زیادی داره که واسه بدن مضره. حتی یه گرم از این شیرینی کالری داره، که دو سوم اون از قند موجود در اون ناشی می شه. واقعا، این خوراکیا ماست یا میوه بسیار کمی دارن.

به چه دلیل دوست من فکر کرده که این خوراکی غذای سالمی حساب می شه؟ شکی نیس که هنری، فریب حرفای تبلیغاتی رو خورده که می گفت “ماست” و “میوه” به شکل عجیبی واسه سلامتی بدن موثر هستن.

طبق تحقیقات “مک سابوی” متخصص تغذیه و گزارش ایشون که در اکتبر گذشته در مجله “مطالعه وضعیت مصرف کنندگان” منتشر شد، ایشون نشون داد که ما چیجوری به خاطر خیالات ذهنی اشتباه مون از غذاهای ناسالم استفاده می کنیم. اون از مردم خواست که از غذا خوردن در فست فود ها دست بکشن تا اندازه کالریا رو در غذای شون به کمترین حد ممکن برسانند، بعد اونا رو با وضعیت قبلی شون مقایسه کرد.

شرکت کنندگانی که از غذاهای غیر فست فود استفاده می کردن اندازه کالری دریافتی شون ۲۱ درصد کمتر از کسائی شد که همون مقدار غذا رو در رستورانای فست فود دریافت می کردن.

بوسیله افکار و تلقینات اشتباه گمراه نشید. بعضی از اشتباهات غذایی ما اینا هستن:

شکلاتای انرژی زا

معمولا شکلاتای انرژی زا پروتئین و فیبر دارن – مغذیایی که باعث می شن شما زود احساس سیری کنین- اما همین مغذیا کالری بسیار زیادی دارن. مسئله ای نیس اگه بعضی وقتا از این مواد مغذی استفاده کنین، اما بعضی از ما در مصرف اونا زیاده روی می کنیم. ممکنه علاقه زیادی به شکلات داشته باشیم، اما به یاد داشته باشیم که با هر بار مصرف این شکلاتا کالری زیادی به بدن مون می رسانیم.

درسی که از این مطلب یاد گرفتیم:

اگه احتیاج داشتین که تا زمان شام با چیزی خودتون رو سیر نگاه دارین، بدنبال شکلاتای کم کالری باشین که پروتیئن کمتری داشته باشن( در حدود ۷۰ تا ۱۰۰ کالری )

گرانولا (یه جور غذای صبحونه)

به نظر می رسه این خوراکی ، غذایی سالم باشه. اما بیشتر اونا چربی ، قند و کالری خیلی بالایی دارن. فریب کالری این خوراکی رو نخورین. پروتئین این غذا خیلی کم یعنی در حدود ۴/۱ یا ۲/۱ هر فنجانه.حتی شکلای جور واجور کم چرب این نوع خوراکی قند و شیرینی بیشتر و هم اینکه کالری بیشتری دارن.

درسی که از این مطلب گرفتیم:

برچسب روی این نوع خوراکی رو بدقت بخونین و زیاد به اونا اعتماد نکنین، چون که ممکنه قند و کالری در میوه موجود در اونا نهفته باشه.

سالادها

دوستم “آنی” سرپرست مرکز تحقیقات تغذیه و دیابت و بیماریای غدد در بیمارستان اسپرینگ فیلد میگه :”سالاد خیلی از مراجعین منو کم می کنه!”.

بیشتر ما می تونیم سبزی بیشتری استفاده کنیم – پس به چه دلیل این کار رو نکنیم؟

خیلی از سالادا هم پر از پنیر چرب و سسای ضرر دارن که باید توجه کنیم چه نوع سالادی رو مصرف می کنیم

درسی که از این مطلب می گیریم:

قبل اینکه سالاد سفارش بدین، اطلاعات تغذیه ای و افزودنیای اونو خوب سبک سنگین کنین.

ماستا

ماست منبع بسیار غنی از کلسیمه، اما همه ماستی به درد بخور نیس. نوع پرچرب ماست به شما چربی اضافه و هیدروکرباتای زیادی میده. شکلای جور واجور کم چرب اون بسیار بهتر از نوع خامه ای اونا هستن. از ماستای کم چرب میوه ای لذت ببرین اما این رو هم بدونین که این نوع از ماستا چربی فشرده و بیشتر شون هم شکر دارن . می تونین یه ماست کم چرب رو با میوه تازه و یا طعم دهنده هایی که شیرینی کمتری دارن مخلوط کرده و اون نوش جون کنین. مثلا چند عددد خرما در ماست طعمی بسیار عالی به اون میده.

درسی که از این مطلب می گیریم:

با اینحال که ماستا منابع بسیار خوبی واسه کلسیم هستن، بعضی از اونا به جای این که به درد بخور باشن مضر و دردسر کنن. اجازه ندین چربی و شکر یه غذای سالم رو خراب کنه.

برخلاف این دستورالعملای احتیاطی که گفتم من زیاد سخت گیر نیستم و نمی خوام کسی رو از غذایی منع کنم.

واقعا، اگه شما چگونگی به کار گیری این غذاها رو بدونین بیشتر اونا می تونن یه غذای سالم باشه. اول باید برچسب روی این مواد و غذاها رو بررسی کنین. اون طور که دوستم می گفت، با اینحال که ماستای میوه ای نشون می داد که ماست با طعم میوه هستن، اما اگه به برچسب شون دقت کنیم می بینیم در واقع اونا شکلات ان.

بهترین و سالم ترین غذاها رو واسه تغذیه خود استفاده کنین

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *